Türkiye’de ÖTL
“Ömrünü Tamamlamış Lastiklerin Kontrolü Yönetmeliği” ne göre, yenileme pazarına lastik satan her üretici/ithalatçı, o yılı takip eden sene piyasaya sattığı miktarın, seneler bazında artan bir oranını toplayarak geri kazandırmak zorundadır. Türkiye’de %30 ile başlayan kota yükümlülüğü bu gün itibarıyla %80’e ulaşmış olup bu miktar sınırdır. Çünkü Yenileme pazarına satılan bir lastik, ÖTL olduğu zaman %20’lik kısmı aşınmaya uğramıştır.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı verilerine göre 2015 yılında yenileme pazarına 315.000 TON lastik satılmıştır. Bu miktarın yaklaşık %60’lık kısmı LASDER Üyelerinin yenileme pazarına sattığı miktardır.
LASDER’in kuruluş ve geri kazandırma faaliyetine başladığı yıllarda Türkiye’de 4 Lisanslı Geri Kazanım Firması vardı ve 3-4 Çimento Fabrikası da ÖTL’yi alternatif yakıt olarak kullanıyordu. LASDER’in pazara girmesiyle sağlanan güven ve sürdürebilirlik ile bu gün 30’un üzerinde Lisanslı Geri Kazanım firması olmuş, en az 15 Çimento Fabrikası da ÖTL’yi alternatif yakıt olarak kullanmaktadır. LASDER her yıl 100.000 TON’un üzerinde, kota miktarı ÖTL’yi tüm Türkiye genelinde toplayarak geri kazanımını sağlamaktadır.
AB Ülkelerinin yaklaşık 20 yılda ulaştığı seviyeye LASDER 3 yıl gibi kısa bir zamanda ulaşmıştır. Bu nedenle de AB Ülkelerinin kurmuş olduğu ETRMA Derneği (Avrupa Lastik ve Kauçuk Sanayicileri Derneği) , LASDER’i üyeliğe kabul etmiştir.
Türkiye’de ÖTL yönetimi “Üretici Sorumluluğu” çerçevesinde yürütülmektedir.
Comments are closed.